Kees Hermis - Levenslicht (23-8-22)

Lichtstenen honderdvierduizend
voor hen die verdwenen zijn
in de holte van de tijd

zichtbaar teruggekeerd in licht
hun gestalten, hun gezichten
aangeraakt, gewekt tot leven

uit een bar duister verleden
zijn hun stemmen losgemaakt

echo’s die door licht gedragen
ademen tot op vandaag

lichtstemmen opnieuw geboren
spreken zich in stenen voort

Het monument Levenslicht bestaat uit 104.000 oplichtende en uitdovende stenen die staan voor de Nederlandse Holocaustslachtoffers en werd gemaakt door de Rotterdamse kunstenaar Daan Roosegaarde.

Uit “Het boek van het licht” van Chaim Potok pg 272:

“En hij las:‘ Er staat geschreven: En alle mensen zagen de donderslagen. Dat moet toch zeker hoorden de donderslagen zijn? We hebben echter geleerd dat de stemmen uitgebeeld waren, gebeeldhouwd als het ware uit de….duisternis,
zodat ze begrepen konden worden als iets zichtbaars….en omdat ze dat gezicht zagen, werden ze verlicht met een bovennatuurlijk licht….’”

Kees Hermis