Avondmaalsproject 2023 Quina Care

Quina Care is een Nederlandse stichting, opgericht in 2017, met als doel het verbeteren van medische zorg in rurale gebieden van Zuid-Amerika en in het bijzonder het Amazonegebied.
De oprichters zijn Jacob en Carolien van der Ende-Bouwman, zij zijn beiden tropenarts.

Quina Care wil de medische zorg in en rondom Putumayo verbeteren en toegankelijker maken.
Putumayo is een district in het noorden van het Ecuadoriaanse Amazone- gebied op de grens met Colombia en Peru. Het is één van de meest arme, afgelegen en moeilijk toegankelijke en instabiele gebieden van Ecuador en waar basisvoorzieningen zoals onderwijs en medische zorg zeer beperkt zijn. Dit maakt het een vergeten deel van Ecuador.
Aan de overzijde van de rivier ligt de Colombiaanse gelijknamige provincie Putumayo. De nog steeds voortdurende guerrillaoorlog maakt het een zeer onrustig en onveilig gebied. Het ontbreekt er bijna geheel aan voorzieningen. Veel Colombianen steken dan ook de grensrivier over op zoek naar zorg.
Ruim zestig procent van de inwoners van Putumayo leeft onder de armoedegrens. Er is geen toegang tot veilig drinkwater. Ondervoeding, complicaties bij (tiener)zwangerschappen, huiselijk geweld waarbij met name vrouwen het slachtoffer zijn en een hoge prevalentie van infectieziekten zijn veel voorkomende problemen. Evenals slangenbeten en de vele ernstige kapmeswonden en botbreuken.
De totale doelpopulatie is ongeveer twintigduizend mensen.
Het ziekenhuis is gevestigd in Puerto el Carmen, de hoofdstad van Putumayo.

Met de realisatie van een ziekenhuis in Puerto el Carmen wil Quina Care goede en betaalbare eerste en acute tweedelijns zorg beschikbaar maken. Deze zorg zal 24 uur per dag 7 dagen per week beschikbaar zijn met de mogelijkheid tot een opname.
Een voormalig internaat van het bisdom is door de bisschop met een commodaat overgedragen aan Quina Care. Dit internaat is verbouwd tot ziekenhuis, inclusief faciliteiten voor de meegekomen familie om te overnachten.

Het streven is om zoveel mogelijk lokaal personeel aan te nemen, waarbij zij zich ook richten op de verdere ontwikkeling van dat personeel. Er wordt  onderwijs gegeven in het ziekenhuis, maar ook externe (vervolg)opleidingen behoren tot de mogelijkheden.
Een veilige en comfortabele huisvesting wordt hen aangeboden op het ziekenhuisterrein.

November 2021 is het ziekenhuis geopend voor poliklinische behandelingen, inclusief verloskunde, spoedeisende hulp, laboratorium, radiologie en apotheek. Naast de twee tropenartsen is ook lokaal personeel aangesteld, zoals een arts, assistent verpleegkundigen, een receptioniste, een laborant en een schoonmaakster.
Halverwege dit jaar verwachten we de verpleegafdelingen te kunnen openen. Daarna wordt gestart met de renovatie van de verlos- en operatiekamer.

Aan de patiënten wordt voor een consult een kleine bijdrage (naar draagkracht) gevraagd, evenals voor medicatie en diagnostiek. Dit doen zij om twee redenen. Enerzijds om de kosten te beheersen, anderzijds heeft de praktijk uitgewezen dat zorg waarvoor wordt betaald, meer wordt gewaardeerd. Deze bijdragen zullen echter niet kostendekkend zijn.
Verschillende Nederlandse ziekenhuizen en huisartspraktijken hebben een aanzienlijke hoeveelheid inventaris en apparatuur gedoneerd. Deze zijn per container naar Ecuador verscheept, in totaal driemaal.

De renovaties zijn gefinancierd met donaties van stichtingen, vermogensfondsen, bedrijven en particulieren uit voornamelijk Nederland. Er wordt nu met name gezocht naar financiering voor de exploitatiekosten van het ziekenhuis.

Vanaf de opening hebben meer dan vijfentwintighonderd patiënten inmiddels het ziekenhuis weten te vinden.
Het is voor de stichting en de vele ondersteuners (donateurs en sponsoren) heel bevredigend om te ervaren dat het ziekenhuis inderdaad in een grote behoefte voorziet.

Mocht u meer willen weten over Quina Care. Via www.quinacare.org worden blogs&vlogs verspreid onder geïnteresseerden die zich via de website hebben ingeschreven en elk kwartaal wordt een digitale nieuwsbrief uitgegeven. Daarnaast worden via Facebook en Instagram vlogs en foto’s over het project gedeeld.

Dorpskerk
datum en tijdstip 05-05-2024 om 9:30 uur

ds. R. van Selm

Dorpskerk - Hemelvaart
datum en tijdstip 09-05-2024 om 09:30 uur

ds. A. Endeveld

Kerkdienst meekijken

meevieren of terugkijken

Overzicht kerkdiensten

Klik HIER voor het overzicht

Kerken in de omgeving

Collectegeld overmaken?

Bijdrage overmaken voor de collecte? meer

Ons Kerkblad digitaal

Ons kerkblad!

Digitale nieuwsbrief

Voor aanmelden of downloaden PGO Nieuwsbrief klik hier.

Blogs

Naar alle blogs

Orgelconcerten Oostvoorne

Link naar de website

Kringloopwinkel 'Het Vervolg'

Vraag, opmerking of idee?

Klik HIER meer