Avondmaals project 2015 - Stichting La Vecina in Cartagena (Colombia)

Elk jaar wordt om en om voor een binnenlands en een buitenland project gekozen. In 2014 was het binnenland aan de beurt: de ‘om de hoek gelegen’ zorgboerderij Op Aarde.
Ondertussen heeft de diaconie een nieuw project gevonden: de stichting La Vecina in Cartagena (Colombia).

Stichting La Vecina helpt kansarme kinderen in de Colombiaanse stad Cartagena met onderwijs en opvang. Zodat ze écht een toekomst hebben.
Stichting La Vecina is in 2005 opgericht om een positieve bijdrage te leveren aan de levensomstandigheden van kansarme kinderen in de Cartagena.
De stichting zorgt voor de financiële middelen die nodig zijn voor de verwezenlijking van de uitvoering van de projecten die zij aangaat met haar Colombiaanse partnerorganisatie Fundación La Vecina. In eerste instantie had dit betrekking op de realisatie van een basisschoolprogramma dat -met klasjes van maximaal 15 kinderen- specifiek is gericht op kansarme kinderen met een leerachterstand. Door de jaren heen heeft de stichting haar hulp kunnen uitbreiden en heeft zij ook psychosociale ondersteuning, medische ondersteuning en ouderondersteuning kunnen geven.

La Vecina (dat buurvrouw betekent) stelt zich ten doel een positieve bijdrage te leveren aan de levensomstandigheden van kansarme kinderen in Cartagena.
La Vecina wil hen uitzicht bieden op een kansrijke toekomst.

De stichting tracht haar doel te verwezenlijken door:
- het stimuleren van lokale initiatieven die hulp of steun bieden aan kansarme kinderen door het verstrekken van financiële middelen of hulpgoederen;
- het ontplooien van eigen initiatieven ter plekke, zoals:
         * het opzetten van een basisschool in Cartagena;
         * het versterken van de psychologische en sociale ontwikkeling en het welzijn van kansarme kinderen, bijvoorbeeld door het organiseren van creatieve, muzikale of sportieve activiteiten;
- het creëren van bewustzijn en genereren van steun voor de problematiek van kansarme kinderen in Colombia.

De missie van La Vecina is het bieden van een betere toekomst aan de kinderen in de marginale wijk van La Boquilla in Cartagena door het bieden van kwaliteitsonderwijs. Zij doet dit door educatie op integraal niveau, gericht op persoonlijke ontwikkeling, het verhogen van de capaciteiten op zowel fysiek, intellectueel, cultureel en moreel vlak. Door het onderwijs te combineren met buurtactiviteiten gericht op het verbeteren van de omgeving van het kind, wil de stichting La Vecina zich in zo breed mogelijke zin inzetten voor de ontwikkeling van het kind. Het potentieel van het kind kan slechts volledig tot bloei komen door een integrale aanpak.

De visie: Stichting La Vecina is een organisatie die basisonderwijs biedt aan kinderen uit gezinnen met de laagste inkomens. Naast basisonderwijs realiseert zij activiteiten die gericht zijn op de verbetering van het welzijn van het kind en waarbij de rechten van het kind centraal staan. De stichting wil steeds meer nadruk leggen op buurtactiviteiten die zijn gericht op de verbetering van de omgeving van het kind, hetgeen een directe weerslag heeft op het welzijn en de ontwikkeling van het kind. La Vecina heeft de ambitie zich hierin te ontwikkelen tot een toonaangevende organisatie in de marginale wijken van Cartagena. Daartoe werkt La Vecina samen met lokale organisaties en overheidsdiensten die de rechten van kinderen ook centraal hebben staan.

Voor meer informatie: Beleidsplan 2014-2015 La Vecina-final

De stichting La Vecina kent binnen haar algemene doelstelling zogenaamde speciale projecten.
De diaconie treedt in overleg met de stichting om zo’n speciaal project te steunen. Dat laat de diaconie u nog weten.

Kortom: dit avondmaalsproject heeft uw steun en ruimhartige gaven het komend jaar weer hard nodig!

Dorpskerk
datum en tijdstip 21-04-2024 om 9:30 uur
ds. A. Rodingmeer details

Dorpskerk
datum en tijdstip 28-04-2024 om 09:30 uur

ds. N. de Jong - Dorland

Kerken in de omgeving

Kerkdienst meekijken

meevieren of terugkijken

Overzicht kerkdiensten

Klik HIER voor het overzicht

Collectegeld overmaken?

Bijdrage overmaken voor de collecte? meer

Ons Kerkblad digitaal

Ons kerkblad!

Digitale nieuwsbrief

Voor aanmelden of downloaden PGO Nieuwsbrief klik hier.

Blogs

Naar alle blogs

Orgelconcerten Oostvoorne

Link naar de website

Kringloopwinkel 'Het Vervolg'

Vraag, opmerking of idee?

Klik HIER meer